Salta lucia och årets julpysslardag

Hej allihopa!


Nu ska ni få höra om hur jag firade lucia. Vi skulle gå lussetåg på dagis och mamma frågade vad jag ville vara. Jag svarade att jag ville vara Salta Lucia såklart. Mamma och pappa säger att det heter sankta lucia. Ha ha! Sankta är ju inget ord heller! 

Här tränar jag lite kvällen innan den stora dagen.

 

På morgonen väckte mamma mig tidigt för vi skulle iväg och lussa för mammafarmor, Greta och mormor. Det var ett Luciatåg på tv:n och pappa förklarade att dom andra flickorna var tärnor. Dom var ju också väldigt fina så jag började vackla lite i mitt beslut.

- Pappa, jag vill nog inte vara salta lucia längre. Jag vill vara tärning istället.

Då skrattade pappa och pussade mig i pannan. Jag vet inte varför.


Hmm... Ska jag vara salta lucia eller tärning?


Ok, jag är väl lucia då!


- Färdig!


Elis var tomtenisse. Visst är han söt!



Sen bar det iväg i mörkret.


Första stoppet var mammafarmor. Hon blev jätteglad och sa att jag var den finaste lilla lucia hon någonsin sett. Nästa stopp var g-mormor Greta. Hon blev så glad att hon började gråta. En del vuxna gör visst så ibland. Vuxna kan verkligen vara knasiga. Tillslut åkte vi till mormor för hon var ledig. Hon tyckte också att vi var världens sötaste och sa att vi var väldigt lika mamma och mobo när dom lussade när dom var små. Vi åt frukost och var kvar hos mormor en lång stund.


Greta kom dit med fika för hon ville titta lite mer på oss.

På eftermiddagen var det dags för lussetåg på dagis. Jag hade verkligen sett fram emot det men precis innan vi skulle gå klämde jag mitt finger i en dörr. Det gjorde så ont, så ont. Det gjorde till och med så ont att jag inte ville gå lussetåg men sen ändrade jag mig i sista sekunden. Pappa sprang med mig och vi hann precis. Vilken tur.
   

-Det kommer någon där. Jag vet nog vem det är. Saaltaa luucia. Saltaaa luciiaa!




- Brrrr... Jag fryser!

I fredags var det dags för den årliga julpysslardagen. Mormor och morfar, Lena, Jenny och Sophie och Adde kom hit och åt middag och pysslade. Pappa, mobo och Håkan kunde inte vara med för dom var på julbord. Nåja, det är deras förlust för oj så roligt vi hade!


Det är grejer överallt när man pysslar, men det hör till.


Här målar jag mina julmöss som jag och mamma köpte på Panduro. Vi köpte dom för jättelängesedan och jag har väntat och väntat på att få pyssla dom.


Man pratar inte så mycket när man pysslar för det kräver djup koncentration.


- Ghaa! Man blir ju alldeles kladdig!


Elis kan ju inte pyssla så han myste med Jenny istället.
Eller var det Jenny som myste med Elis? 
Mysigt såg det ut i alla fall.


Jenny har en stor rund mage som man kan sitta...


...eller ligga på.

Vi längtar efter vår lilla kusin!


Hej då och kram från två små busungar!


Kommentarer
Postat av: Astrid

Hej Matilda! Vad kul att du och din lillebror också var Lucia och tomtenisse! Vet du vad? Jag vill leka med dig idag! Och det SKA jag!! Hihi!

Kram från Astrid!



(Underbart att man ser en liten tomtenisse i bakgrunden på bild nummer 2!!! /mamma Sofhie)

2010-12-17 @ 09:02:32
URL: http://ljuvastrid.blogg.se/
Postat av: Fia

Hoppas att fingret är bättre ! Vilken jättesöt Lucia du var Matilda, och Elis är en jättegullig nisse !! Fast det där med julmöss får du nog förklara för mig... typisk värmländsk julsed ?

2010-12-17 @ 22:38:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0